De economie trekt aan. Het vertrouwen is terug en bedrijven en consumenten laten hun geld weer rollen. Een flink aantal ondernemers komt daardoor in een nieuwe gevarenzone. De ergste zorgen zijn weg, waardoor ze hun zo belangrijke scherpte verliezen.

Rond kunnen komen is niet genoeg

Natuurlijk is het fijn dat ondernemers die het de laatste tijd moeilijk hebben gehad, de eindjes weer aan elkaar kunnen knopen. De rekeningen worden betaald en er blijft zelfs iets  over om van te leven. Maar als je het in de huidige economische situatie maar niet kunt redden, dan is er iets goed fout. Juist nu, in tijden van economische groei, moet je groeien en spek op de ribben krijgen. Zodat je toekomstige klappen kunt opvangen. Want er komen ook weer mindere tijden aan, daar moet je klaar voor zijn.

Stilstand is achteruitgang

Een gezond bedrijf moet in de huidige situatie fors meters kunnen maken. Lukt dat niet? Dan lever je in, ondanks dat het nu beter gaat dan een paar jaar geleden. En daar schuilt het gevaar. Ondernemers die het echt zwaar hebben gehad zijn blij dat het nu weer even gaat. Maar eigenlijk is het nu juist de tijd om door te pakken. Je kunt rondkomen en er is tijd en ruimte om over de rand van de put te kijken.

Gebruik deze kans om een nieuwe stip op de horizon te zetten! Kijk waar je kansen liggen. Durf buiten de box te denken. Probeer tijd en geld te investeren in de groei van jou als ondernemer en in een gezondere toekomst voor je bedrijf. Kom uit je comfortzone en ga weer volop ondernemen. Je moet, want net aan rondkomen is niet goed genoeg. Dan zit jij bij de volgende crisis al snel opnieuw in de zorgen, wie zit daar nu op te wachten?

Aan de slag

Wacht niet langer en stroop de mouwen op. Klopt je businessplan nog? Is de wereld om je heen veranderd en moet je aanpassen? Denk aan Darwin: wie zich niet aanpast, sterft uit. Ga op zoek naar nieuwe manieren om jouw aanbod nog beter af te stemmen op de behoefte van je klanten.

Zorg dat je investeert in groei, nu het kan. Bouw aan een nog betere positie in jouw markt. Overtref de verwachtingen van je klanten door ze meer te bieden. Zorg dat je top relevant wordt voor jouw klanten. Stop met blij zijn dat het weer kan en verleg je grenzen. Want nu kan het, maar nu móet het ook!

Bron: de ondernemer