Van de bedrijfsverkopen in Nederland is ruim 30% onverwacht. Veel MKB Bedrijven worden in de praktijk op stel en sprong verkocht en dat drukt uiteindelijk de verkoopprijs.

Dat blijkt uit periodiek onderzoek van overnameplatform Brookz, dat is gepubliceerd. Het onderzoek vond plaats onder de 192 fusiebemiddelaars die samen meer dan 90% van de (MKB-) overnamemarkt vertegenwoordigen.

Een van de meest voorkomende redenen voor de onvoorziene verkoop is een onaangekondigd bod op de aandelen (32%). Maar vaak liggen negatieve oorzaken aan de verkoop ten grondslag, zoals een conflict tussen de aandeelhouders (21%), ziekte of overlijden van de ondernemer (17%) of acute liquiditeitsproblemen (11%).

Bij een geplande bedrijfsverkoop is het motief vaak de wens om te cashen (24&), te willen stoppen met werken (21%), het ontbreken van een geschikte opvolger (20%) en de behoefte aan een nieuwe uitdaging (14%).

Onverwacht bedrijfsverkopen leveren doorgaan minder geld op dan de geplande verkopen, stelt Brookz. De ondernemer besluit namelijk vaak exclusief meet een partij te onderhandelen, terwijl er mogelijk meer kopers in de markt zijn die een hogere prijs willen betalen voor de aandelen.

Het aantal bedrijfsverkopen in Nederland vertoont overigens een dalende trend. In de tweede jaarhelft werden er 5% minder bedrijven verkocht dan in de eerste zes maanden van 2016. Absolute aantallen zijn door Brookz niet bekendgemaakt.

Een ruime meerderheid van de fusiebemiddelaars verwacht dat het aantal transacties in 2017 stabiel zou blijven. Een op de drie adviseurs voorziet een stijging van het aantal bedrijfsverkopen.

 

Bron: FD